Här hittar du svar på de vanligaste frågorna. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss.

Jag ska flytta in, vad bör jag tänka på?

Nyckelhämning
Nyckeln kan hämtas tidigast klockan 13.00 på tillträdesdagen på Lecab Bil AB, Hagalundsvägen 30. I det fall den 1:a i månaden infaller på en helgdag så blir tillträdesdagen nästkommande vardag. Om du inte hämtar ut nyckeln på tillträdesdagen kan du hämta nyckeln vardagar mellan klockan 08.00 och 16.00 (lunchstängt mellan 12.00-13.00).

För att kunna kvittera ut nyckel och tag krävs att du kan uppvisa giltig legitimationshandling. Ska någon annan hämta ut nycklarna åt dig behöver personen ta med en påskriven fullmakt samt kunna visa upp både din och sin egen legitimation.

Hyresbetalning
Hyran ska alltid betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen i föregående månad. För att kunna kvittera ut nyckeln behöver du ha betalat in första hyran.

Flyttanmälan
Flyttanmälan till Skatteverket för att folkbokföra dig på din nya adress. Du behöver också eftersända din post, adressändring görs på adressandring.se

Bostadsbidrag
Om du är behörig att söka bostadsbidrag kan du göra det på Försäkringskassan.

Hemförsäkring
Vi rekommenderar att ni tecknar hemförsäkring. Många försäkringsbolag erbjuder även hemförsäkring som är anpassat för dig som student, se exempel nedan:

Folksam →
Länsförsäkringar →
Trygghansa →
If →

Vad innebär borgensman?

För att kunna bli erbjuden studentlägenhet hos oss behöver du ha en borgensman. Borgen är ett löfte om att ansvara för att du som hyresgäst fullgör dina skyldigheter gentemot oss. Den som går i borgen kallas borgensman. Borgen ingås ”såsom för egen skuld” vilket innebär att vi kan kräva betalning direkt av borgensmannen, om det skulle uppstå problem med hyresbetalningarna.

Borgensmannen registreras som medsökande i samband med ansökningsprocessen. Vi gör en prövning av borgensmannen i samband med att du tackat ja till ett erbjudande.

Vill du hyra ut i andra hand eller överlåta din lägenhet?

Önskar du att hyra ut din bostad i andra hand eller överlåta din lägenhet måste du som hyresgäst ha vårt samtycke. Om andrahandsuthyrning sker utan vår vetskap kan hyreskontraktet komma att bli uppsagt.

Du som vill hyra ut lägenheten i andrahand behöver ha godkända skäl till det, till exempel studier på annan ort. För andrahandshyresgästen gäller samma studiekrav som för förstahandshyresgästen. Som innehavare av förstahandskontraktet är det du som har fullt ansvar för att hyror betalas i tid

Personen skickar in sina uppgifter på kundanmälan.

Hur betalas hyran?

Hyran ska enligt hyreskontraktet betalas månadsvis i förskott, senast sista vardagen i föregående månad. Om du missköter dina hyresbetalningar kan du riskera att förlora ditt hyreskontrakt. Ta gärna kontakt med oss om du har problem med din hyresbetalning.

Du kan betala hyran antingen via bank eller plusgiro. Du kan också ansöka om att betala via autogiro hos din internetbank. Om du betalar hyran från en utländsk bank behöver du IBAN/BIC/Bank: Nordea.

I det fall du har ett kontrakt med 10-månadershyra innebär det att juni och juli är hyresfria månader. Du har rätt att fullt ut nyttja din lägenhet under dessa månader och de påverkar inte dina tre uppsägningsmånader. Som student kan du ha rätt till bostadsbidrag via Försäkringskassan, läs mer och ansök här.

Jag har tappat bort mina nycklar, vad gör jag?

I det fall du tappar bort dina nycklar eller din tag måste du meddela oss om detta så att vi kan byta ut din låscylinder mot en ny samt ge dig en ny uppsättning nycklar. Taggen går att koda så om du tappar den avkodar vi den du tappat och ersätter med en ny. Tappade nycklar innebär att du blir debiterad för låsbytet.

Hur fungerar brevlådan/postboxen?

Postlådan öppnas med din personliga tag och det är viktigt att vi har ditt namn rättstavat på den digitala postboxen samt att du anmält adressen korrekt till Skatteverket/adressändring. Observera att bokstaven beror på vilket hus du ska bo i och ditt lägenhetsnummer hittar du i ditt hyreskontrakt, ex:

Förnamn Efternamn
Universitetsgatan 18 A lgh 1002
656 37 KARLSTAD

Vad gör jag vid störande grannar?

I första hand rekommenderar vi att du tar direkt kontakt med den som stör. Om störningen inte upphör eller om störningen är akut, kontakta oss så hjälper vi självklart till.

På kvällar, nätter och helger anmäler du störningar som är akuta till vår Trygghetsjour, vi har idag ett samarbete med Securitas. Vi skyddar dina uppgifter och uppger inte vem som har ringt in en anmälan.

Vid en dokumenterad störning kan den som stört komma att bli debiterad för utryckningen.

Om en hyresgäst grovt eller vid upprepade tillfällen brutit mot våra ordningsregler kan en varning skickas ut. Om hyresgästen inte vidtar rättelse kan hyresavtalet komma att sägas upp.

Trygghetsjour: 010- 470 57 00

Hur gör jag en felanmälan?

Vanlig felanmälan
Felanmälan gör du på Mina sidor, vår Bovärd kommer att kontakta dig så snart vi har möjlighet att hantera ditt ärende. Om du låter oss komma in med huvudnyckel kan vi hantera ditt ärende snabbare.

Akut felanmälan – Akuta fel ska alltid ringas in.
(Exempelvis vattenläcka, strömlöshet eller borttappade nycklar)
Vardagar 07:00-16:00: 010-47 04 875
På kvällar (kl. 16-07) samt helger, journummer: 054-14 40 70

Felanmälan TV
Forest Hill – Sappa: 0774-444 744
Union – Com Hem: 90 222

Felanmälan internet
Forest Hill – AllTele: 0770-25 05 50
Union – Com Hem: 90 222

Felanmälan hiss
Forest Hill – Kone (dygnet runt): 0771-500000
Union – Nordisk Hiss (dygnet runt): 013 – 10 26 30

Hur bokar jag tvätttid?

Tvättider bokas antingen med hjälp av din tag på tavlan i entrén, alternativt via ditt inlogg på Bokningsverket. Tvättstugan är öppen fr.o.m. 5 minuter före, t.o.m. 10 minuter efter din bokade tid och för varje bokningsbar tid finns det möjlighet för två hyresgäster att tvätta samtidigt.

För allas trevnad ska tvättstugan städas efter användning. Är tvättstugan ostädad när din bokade tid startar är det bra om du meddelar oss om detta så att vi för allas trevnad kan ta tag i det omgående. Observera att det inte är tillåtet att färga kläder i den gemensamma tvättstugan.

Vad gör jag om det börjar brinna?

Vid brand: Rädda, varna, larma, släck är normalt den ordning som rekommenderas. Men, det är den aktuella situationen som avgör i vilken ordning du verkligen ska agera. Om ni är flera som kan hjälpas åt kan ni göra flera åtgärder samtidigt.

Det finns larmknappar monterade i entrén och vid dörren till trapphuset på respektive våningsplan. Dessa knappar startar samtliga larmdon i fastigheten men man måste alltid ringa 112 för att larma räddningstjänsten om det brinner. Använd aldrig hissen om brand uppstått. Undvik att gå ut i ett rökfyllt trapphus. Stanna istället i lägenheten, täta runt dörren med våta handdukar eller lakan och larma 112. Läs mer om Brandsäkerhet.

Jag ska flytta ut, vad behöver jag göra?

Uppsägning av ditt hyresavtal gör du på Mina sidor med hjälp av BankID. Uppsägningstiden är i regel tre månader räknat från nästkommande månadsskifte.

Ta så snart som möjligt kontakt med oss på student@lecab.se för att bestämma tid för besiktning.

Besiktning
På besiktningen kommer vi kontrollera:

  • Att lägenheten är i bra skick och välskött.
  • Att flyttstädningen är godkänd, se checklista för flyttstädning.
  • Att eventuellt förråd är tömt och städat.

Är inte ovanstående uppfyllt kan du komma att bli debiterad kostnaden.

För att återställa väggarna har vi ett gratis målarkitt med vit väggfärg, spackel som du kan låna, kontakta oss om du önskar att låna ett. Vi har instruktionsfilmer på hemsidan som visar hur du går till väga.

Nycklar
Nycklarna kan lämnas till bovärden i samband med slutbesiktningen eller lämnas in på kontoret på Lecab Bil, Hagalundsvägen 30 i Karlstad. Det går också bra att skicka nycklarna till oss på nedanstående adress i ett vadderat kuvert med rekommenderad post:

Lecab Fastigheter AB
BOX 2403
650 02 KARLSTAD

Övriga kom ihåg
Kom ihåg att säga upp eventuellt autogiro, ändra din hemförsäkring samt adressändra och begär eftersändning av din post.

Hur fungerar sopsortering & återvinning?

På samtliga gårdar finns en sopsorteringsstation. Här kan du slänga matrester, pappersförpackningar, metallförpackningar, glas etc.

Sopor och emballage som inte går att slänga i vår sopstation måste slängas på en återvinningscentral. Närmsta central ligger på Heden ca 4 km söder om universitetet, övriga stationer hittar ni på kommunens hemsida. Det är inte tillåtet att placera tomma emballage eller att slänga sopor utanför sopstationen, överträdelse kommer att debiteras. Behöver ni fler matavfallspåsar så finns det att hämta i ett skåp vid sopstationen.

Underhåll & tips

Här finner du guider på hur du underhåller din lägenhet. Har du frågor kring något av detta, kontakta vår bovärd.

Fönsterfunktioner

Fönstren i våra fastigheter har flera olika funktioner. Så här fungerar de:

 

Rensa vattenlås

Är det tätt i diskho eller dusch? Så här rensar du vattenlåsen på rätt sätt:

 

Byta fläktfilter

Fläktfiltret över spisen behöver bytas med jämna mellanrum. Så här går du tillväga:

 

Ta ut plugg ur vägg

Så här tar du ur plugg ur vägg utan att skada väggen i onödan:

 

Spackla och måla

Så här går du tillväga för att spackla hål och måla för bästa resultat:

Hur fungerar tv och internet?

Enligt ditt hyresavtal som student ingår bredband 1000/1000 och ett grundutbud med Tv-kanaler. Önskar du fler kanaler än de som ingår måste du ta kontakt med leverantören. Internet fungerar med nätverkskabel så för den som vill ha trådlöst nätverk behövs en router.

Felanmälan TV
Forest Hill – Sappa: 0774-444 744
Union – Com Hem: 90 222

Felanmälan internet
Forest Hill – AllTele: 0770-25 05 50
Union – Com Hem: 90 222